To take notes on the different steps involved in making your print can show valuable if you would like to  make a re-print or if you need to track down some info about the print later on.printRecord

This is my contribution to bring yet another 'print record' sheet to the web. This one is tailored to my liking and to fit my needs. The sheet can be downloaded using the link below. Feel free to use is as appropriate. Comments and suggestions for improvements are most welcome!

Comment (0) Hits: 1709

Boken 'Post Exposure - Advancerd techniques for the photographic printer' (andra utgåvan) av Ctein finns för gratis nedladdning på författarens hemsida:

http://ctein.com/booksmpl.htm

Comment (0) Hits: 7901

Way Beyond Monochrome.WayBeyondMonochrome_FrtCoverEd2

Detta är en favoritbok. Här förklaras det mesta av teori och praktik som rör mörkrummet!

Comment (0) Hits: 1820

Med en digitalkamara får man som bekant ett överflöd av meta-information inbakad i varje bildfil. När man fotograferar med film är det mer sparsmakt. Nedan bifogar jag ett 'exponeringskort' som jag konstruerat för att enkelt kunna göra anteckningar när jag fotograferar 120-film (15 rutor). Kanske att även någon annan kan få nytta av detta kort? Tips på justeringar mottages gärna!

 

Comment (0) Hits: 2639

I många fall brukar det gå bra med testremsor där liknande delar av ett motiv exponeras i ett antal prov-steg:
teststrip_3_400px
Figur 1: Testremsor längs ett större område.

I detta fall är det enkelt att göra testremsor, exv genom att flytta en kartongbit över fotopappret. I vissa fall vill man hellre bestämma lämplig exponering för ett snävt avgränsat högdagerområde:
teststrip_4_400px
Figur 2: Testremsor för ett och samma område

I sådana här  fall blir det aningen mer komplicerat att göra testremsor. Jag har tillverkat en hållare för att göra arbetet lite smidigare.

testStrip_1_600px

testStrip_2_600px

Figur 3 : En enkel hållare i kartong är ett perfekt hjälpmedel för att testa olika exponeringar av ett snävt område i motivet.

Konstruktion

Hållaren är tillskuren från överbliven passpartout-kartong. Kartongen är formstabil, lagom tjock och har dessutom en svart och en vit sida, perfekt. Konstruktionen består av en bottenplatta, en urskuren mellan-ram och ett lock. Bredden på min konstruktion är avpassad så att ett 13x18cm papper får plats under locket. Längden är avpassad så att samma 13x18cm papper kan skjutas uppåt och nedåt i hela dess längd. I locket har jag skurit ur en öppning som är ca 3cm bred. I mellanramens kant har jag skurit ur sex stycken "index-hörn" med 3 cm mellanrum. Storleken på hörnen är avpassade så att pekfingret lätt kan "hoppa" mellan. De olika kartongbitarna limmade jag ihop med kontaktlim. Ett bommulsband fick tjänstgöra som gångjärn; även detta limmades fast med kontaktlim.

Användning

Hållaren placeras på avmaskningsramen och justeras så att dess öppning ligger över det område på motivet som man vill provexponera. Nu är det bara att lägga i ett fotopapper längst upp i hållaren, stänga luckan och göra den första exponeringen. Därefter öppnar man luckan, lägger ett finger på fotopappret och intilliggande finger i första indexhörnet. Därefter skjuter man pappret "ett snäpp" nedåt och gör nästa exponering. Tack vare index-hörnen är det lätt att känna hur långt man skall flytta pappret mellan varje exponering.

 

Ursprungsidén till denna hållare har jag hämtat ifrån boken "Way Beyond Monochrome".  Här visar jag min anpassade konstruktion.

Comment (0) Hits: 1707